Saturday, December 06, 2008

Gerai Bawal Kak Yah Din Juru

(Aku tak berapa ”berahi” ikan bawal. Masaklah Steam ke, Tiga Rasa ke atau Goreng sahaja, semuanya aku tolak tepi. Lebih-lebih lagi Gulai Bawal. Malah apa gulai pun aku ”kureng” tapi tidaklah sampai menolak kalau dihidang. Ditakdirkan orang rumah aku seorang aku itu asal-usulnya anak mami chombi Penang dengan mak mertua yang rajin masak gulai. Sekali-sekala ”meminta” juga aku Kari Kepala Ikan. (Orang Penang panggil gulai ini kari!)

Sudah lama aku diceritakan kenalan pasai Gerai Bawal di Juru dan Sri Bagan ini. Seorang kenalan aku yang berkerja di Prai mesti sekurang-kurangnya sekali dalam seminggu perkena bawal di salah satu gerai ini. Akhirnya dalam dua minggu lepas aku berpeluang perkena bawal di kedua-dua gerai ini.)

Gerai Bawal Kak Yah Din Juru

Gerai Bawal Kak Yah Din Juru ini gerai kedua yang aku pergi. Aku ke Gerai Bawal Sri Bagan terlebih dahulu. Tetapi rasanya Gerai Bawal Kak Yah Din Juru adalah pilihan utama aku anak beranak.

Gerai Bawal Kak Yah Din Juru terletak di belakang kilang Molex di Juru. Kau orang boleh keluar dari Lebuhraya Utara Selatan di Susur Keluar Juru. Di persimpangan traffic light McDonald Auto City, kau orang belok ke kanan, terus melepasi Petronas (sebelah kanan kau orang) hingga sampai ke kilang Molex. Di sini kau orang belok kiri, terus hingga ke jalan tidak bertar. Belok kiri di jalan tidak bertar, kau orang akan jumpa gerai ini di tepi sungai.

Aku cadangkan kau orang datang sebelum pukul 12 tengahari. Seelok-eloknya 11.30 pagi kerana mulai pukul 12 tengahari tempat ini penuh sesak dengan pekerja kilang.

Kelebihan di sini ialah Bawal Goreng Garing. Rahsianya ialah ikan bawal yang segar dan digoreng dalam minyak panas yang banyak. Ikan mesti digoreng tengelam dalam minyak! Kemudiannya terus dimakan dengan nasi puteh panas dicecah dengan Kicap Cap Kipas. Mahai oi kicap ini! Botol kecilpun RM 3.80 sebotol! Bersusun-susun botol kosong kicap ini di tepi dapur!

Menu utama lain ialah Gulai Bawal seperiuk besak. Tetapi yang datang ke sini rata-ratanya berbaris menunggu Bawal Goreng Garing masih dalam kuali. Tidak kurang juga ramai yang membeli secara bungkus.

Menu sampingan yang lain hanyalah Bergedil, Ayam Goreng dan Telur Goreng serta ulam-ulam dengan Sambal Belacan. Tidak banyak pilihan kerana bawal adalah hidangan utama.






Keterangan gambar di atas.

1. Sekali makan tiga beranak, 4 ekor Bawal Goreng, 2 ekor Bawal Gulai (saiz tapak rangan orang dewasa)
2. Semua anak beranak Kak Yah Din yang kerja di gerai ini
3. Rahsianya, minyak panas dan ikan mesti digoreng tengelam
4. Gulai seperiuk besar dengan Kacang Bendi
5. Pelanggan boleh masuk jengguk kuali
6. Gerai atap zink tepi sungai, tak perlu signboard tapi penuh sesak waktu tengahari



Gerai Bawal Flet Sri Bagan

Kenalan aku di Prai itu memilih Gerai Bawal Flet Sri Bagan ini pilihan utamanya. Aku bersetuju dengannya kalau Menu Gulai Bawal. Walaupun hanya periuk kecil kuah dimasak berasing dengan ikan bawal, gulainya ”terasa” sekali!

Tetapi kalau Bawal Goreng tidak boleh lawan Gerai Bawal Kak Yah Din Juru. Mungkin di sini ikan bawal digoreng terlebih dahulu.

Gerai Bawal Flet Sri Bagan ini terletak bersebelahan Masjid Jamek Sri Bagan. Cara nak perdi di sini, kau orang ambil jalan menuju ke jeti. Di persimpangan ke jeti (sebelah kanan SK Convent, sebelah kiri Maybank, hadapan Hong Leong/Tabung Haji), kau orang belok ke Dermaga Dalam/Bagan Dalam. Selepas traffic light, ikut kiri jalan (jangan naik jejantas). Belok kiri sebelum Masjid Jamek Sri Bagan. Cari parking berhampiran Rumah Flet Sri Bagan ini. Gerai ini terletak betul-betul bersebelahan masjid ini.

Kau orang juga kena datang awal ke Gerai Bawal Flet Sri Bagan ini. Sudah dua kali aku datang sekitar pukul 1. Sekali itu gulai tinggal kepala bawal kementot satu dua sahaja. Kali kedua aku datang tinggal kuah dan bendi sahaja, tinggal Bawal Goreng yang ”sejuk” sahaja. Menu lain di gerai ini juga tidak banyak. Adalah satu dua menu tambahan. Di sini juga terkenal dengan Gulai Sembilang!

Kalau mai Penang (Prai) mailah makan bawal di Prai ini. Kalau suka goreng pi lah Gerai Bawal Kak Yah Din Juru. Kalau suka gulai pi lah Gerai Bawal Sri Bagan. Bagaimanapun kedua-dua gerai ini tidak dibuka pada hari Sabtu dan Ahad.

Minggu depan nak pergi perkena Mee Ketam di Bukit Mertajam pula!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogpsot.com




Keterangan gambar di atas.

1. Gulai Bawal kuah asing.
2. Landmark – dekat jeti
3. Cari Flet Sri Bagan dan Masjid Jamek
4. Gerai kecil bawah pokok sebelah masjid

4 comments:

juadah said...

Salam. tumpang tanya. Adakah kedai kak mah abg din ikan bawal ni sama dengan warung kelapa sawit. sya confius pula.

lukmanw@gmail.com said...

Assalam Juadah

Tak sama - rujuk post-post lama (atau klik link).

speedrider said...

Bang Lukman, Kalau singgah Jelutong, jangan lupa singgah depan caltex tu. Adik Nasi Ayam, ada ikan bawal jugak

Juadah said...

Oh..rupanya dulu nama kedai kat atas ni "kak YAH abg din". Tapi haritu sya pi namanya dah tukar " Kak MAH abg din" hehe...