Wednesday, December 31, 2008

Jujurkah mereka? Ikhlaskah mereka?



Jujurkah mereka? Ikhlaskah mereka?

Ahad lepas adalah kelas terakhir aku semester ini untuk pelajar-pelajar Msc. OSH Management Cohort 4 UUM/NIOSH. Ini bermakna aku sudah selesai mengajar 4 kumpulan (Cohort 1 – 4) semenjak aku menjadi pensyarah di UUM ini dengan purata satu kumpulan sebanyak 35 orang. Untuk program Msc. OSH Management ini, pelajar dikehendaki menjalani 3 semester dan aku mengajar dua subjek dengan satu subjek (OSH MS) di Semester kedua dan satu subjek lagi (ERM) di Semester ketiga.

Biasanya di setiap penghujung kelas terakhir, aku meminta semua pelajar-pelajar aku memberi sepatah dua pandangan mengenai kursus yang mereka pelajari dan juga mengenai diri aku sebagai pengajar mereka.

Alhamdulillah setakat ini hampir kesemuanya memberi pandangan-pandangan positif. Tetapi apabila aku berkongsi pandangan-pandangan ini dengan orang rumah aku seorang itu dan juga dengan anak jantan seorang itu, mereka berdua melontarkan persoalan baru kepada aku untuk direnungi; jujurkan pandangan-pandangan itu? Ikhlaskah pandangan-pandangan itu?

Bagaimanapun aku yakin dengan pandangan-pandangan mereka itu.

Malah aku juga ingin berterima-kasih kepada ”seorang-dua” pelajar terutama dari Cohort 3 KL yang kerap menegur aku kerana beberapa ”pronounciation” yang kadang-kadang pekat ”kemelayuan”. Ada slanga-slanga ’keKelantanan”, dan kadang-kadang ”kePatanian @ keBatu-Kurauan”.

Penghubungan aku dengan pelajar cohort-cohort sebelum ini masih berterusan walaupun masing-masing sudah mengenggam ijazah master mereka. Kadang-kadang ada yang mengutus khabar mengenai diri mereka. Sianu-anu sudah promote jadi Regional Manager termasuk incharge di Asia Tenggara, sianu-sianu bertiga pula sudah menjadi pensyarah di UMP. Sianu-anu baru seminggu jadi Manager di industri solar di Kulim Hi-Tech. Sianu-anu pula baru tukar mata belalang. Sianu-anu pula ke hulu hilir dengan Camry.

Apa yang boleh aku ucapkan ialah alhamdulillah. Manafatkan ilmu yang dipelajari dan juga dikongsi untuk diri sendiri dan orang ramai.

Sebenarnya inilah khabar dan berita yang sentiasa aku tunggu-tunggukan. Kalau dulu semasa di industri perkilangan, berita bonus dan kenaikan gaji yang aku tunggu-tunggu tapi semasa bergelar pensyarah ini, inilah khabar dan berita yang memberi kepuasan yand tidak terhingga dan sukar digambarkan kenikmatannya.

Aku juga sehingga kini dari masa ke semasa sering dihubungi oleh beberapa “head hunter” untuk mendapatkan tenaga-tenaga kerja sebagai pengamal OSH ini.

Hari ini juga seorang sahabat lama yang kini seorang pengurus syarikat audit dan persijilan antarabangsa menelefon aku bertanyakan jika ada mana-mana pengamal OSH yang ingin menyertai syarikatnya. Klik di sini untuk keterangan lanjut.

Semoga berjaya pelajar-pelajarku!

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Keterangan gambar.

1. Cohort 1 semasa Site Visit ke Logi Petronas Sg. Udang.
2. dan 3. Cohort 2 semasa konvo Oktober 2008.

No comments: