Friday, December 26, 2008

Mee Ketam di Bagan Nyior, Juru


Klik pada gambar peta untuk saiz yang besar




Gambar-gambar atas ialah di Warung Jamu Selera dan gambar-gambar di bawah ialah Warung Pak Su


Mee Ketam di Bagan Nyior, Juru

Aku sebenarnya berniat nak bawa isteri aku seorang itu dan anak jantan seorang aku itu makan Mee Ketam di Bagan Nyior, Juru pada hari Isnin ini. Tengah belek-belek beberapa laman blog di laptop aku di Pusat Servis Proton Edar Juru Auto City ini aku terlawat blog Orang Kapong aku iaitu Serunai Malam. Dia buat posting pasai Mee Ketam ini. Sebenarnya dia ada mengajak aku (dan orang-orang kapong) yang lain makan Mee Udang ini pada 13 Disember 2008 lalu tetapi disebabkan hal-hal yang tidak dapat dielakkan tak menjadi perjumpaan TT (Teh Tarik) Orang Kapong di perantauan itu.

Pesona aku siap diganti part yang rosak itu (suis volume radio pada steering) pada pukul 5.30 petang, jadi aku mengambil keputusan untuk beli makan malam Mee Ketam ini.

Ada dua warung pilihan yang sering dikunjungi ramai. Sebenarnya ada lebih lima buah warung yang menjual menu-menu berasaskan ketam dan makanan laut ini di Bagan Nyior.

Warung pertama iaitu Warung Pak Su ini lebih selesa dengan susunan meja kerusinya yang boleh muat lebih 100 orang. Baru-baru ini ada geng kilang di Prai yang buat jamuan dekat 120 orang di sini. Warung Pak Su ini terletak 10 meter selepas sikit sahaja simpang tiga Bagan Nyior itu dan terletak di sebelah kiri jalan. Berhadapan (seberang jalan) adalah kawasan lapang untuk tempat letak kereta. Warung Pak Su ini bersebelahan rumah tauke kedainya dan sebahagian tempat duduk adalah di bawah rumah kampung ini.

Warung kedua ialah Warung Jamu Selera yang 50 m dari Warung Pak Su ini di sebelah kanan jalan. Penghujung boleh letak kereta di sebelah rumah tauke warung ini yang bersebelahan sahaja. Tempat duduk Warung Jamu Selera ini agak terhad dan terletak seolah-olah di dalam taman.

Walaupun ramai yang memilih Warung Pak Su sebagai pilihan utama mereka, aku lebih mengemari Mee Ketam Warung Jamu Selera.

Menu lain di Warung Pak Su ialah Ikan Bakar dan pelbagai makanan seafood. Manakala menu lain ialah di Warung Jamu Selera ialah Ikan Bawal.

Sepinggan Mee Ketam di Warung Pak Su (kuahnya hitam sedikit) ialah RM 10.00 dengan dua ekor ketam (seekor besar dan seekor kecil). Manakala semangkuk Mee Ketam di Warung Jamu Selera (kuahnya merah) ialah RM 6.00 dengan seekor ketam besar.

Warung Pak Su tutup pada hari Khamis dan Warung Jamu Selera tutup pada hari Rabu.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Nota:

Sebab apa dipanggil Jambatan Myanmar dan Jambatan Nepal dalam peta di atas? Nanti aku cerita. Aku cuba nak ambik gambar dulu.


No comments: