Thursday, December 25, 2008

Lu boleh lukis olang lomen sikit-sikit saja ka?



Lu boleh lukis lambar olang lomen sikit-sikit saja ka?

Dalam perjalanan pulang dari Felda Lasah ke Kamunting, aku singgah Lembah di Kuala Kangsar. Sebenarnya malam tadi sempat aku baca posting Cikgooden pasai Lembah ini. Dia tulis Sungai Perak tapi orang KK panggil Lembah. Kalau sebut Sungai Perak, biasanya kat RR Highway tu.

Kalau datang Lembah ini (dulu kalau Ramadhan mesti datang dua tiga kali seminggu!) biasanya aku beli Popia Station. Ramai yang datang kerana Laksa dan Chendol tapi aku tak berapa suka Chendol di sini. Malah orang rumah seorang aku itu yang hantu laksa pun tak gemar laksa KK yang keras itu. Di sini juga famous Laksa Top Power dan Laksa pak Ngah.

Ada yang datang kerana Masakan Ikan Sungainya.

Oh! Rupanya ”buah tangan” aku masih tersengam di Lembah ini. Papan Tanda besar di Lembah itu adalah rekaan aku pada penghujung 90an, masa aku bujang trang-tang-tang lagi!

Masih aku ingat lagi apabila ”bapak angkat” aku seorang Cina Kontraktor Iklan di Taiping yang mendapat tender Pejabat Daerah KK untuk membina papan-papan iklan di Kuala Kangsar, dia terus menelefon aku. (Sudah mendiang dia!)

”Lukman ah! Ada urgent work la!”

‘Apa main bikin Mr. Loo?”

“Lu boleh lukis olang lomen ka?”


Apa kejadah pula bapak angkat aku ini hendak suruh aku lukis orang ”beromen”.

”Orang romen? Apa lu mau bikin Mr. Loo?” Aku gelak sakan.

”Gua talak main-main. Gua mau lu lukis olang lomen. Tapi lomen sikit-sikit saja.”

”Romenpun ada sikit-sikit ka? Ringan-ringan saya tahulah Mr. Loo!”

”Itu KK DO mau lambar olang lomen tapi lomen sikit-sikit saja.”

”DO mahu gambar orang romen? Gambar ”blue” kah Mr. Loo?”

“Bukan itu lambar la! Signboard juga! Itu lambar olang lomen mau kasi cross macam no entry punya!”


“Ohhhhhhh….. itu macam gua fahamlah. Gua ingat lu mau supply DO gambar “blue” untuk tangkap tender!”

“Talak! Talak! Gua talak buat itu macam. Tuhan Allah malah oh!”

”Pandai you cakap Mr. Loo. Itu hari you hantar buah punya banyak untuk Segari Power Plant punya boss?”

”Itu dulian dan lambutan after project completed maa! Itu punya makan talak apa!”


”Pandailah lu Mr. Loo. Esok saya hantar proposal. Lambar olang lomen saja ka?" (akupun sudah tergeliat lidah)

”Ada lagi. Semua complete set. Lu buka lu punya fax sekalang gua fax. Esok mesti siap drawing sebab stand sudah mau bikin.”

Jenuhlah semalaman aku memikirkan macamana nak lukis “lambar olang lomen sikit-sikit saja”. Tak kan aku kena refer mana-mana ”blue tape”! Sambil main-main dengan berapa program yang aku biasa (Coreldraw dan Autocad) aku teringat beberapa ”lambar olang lomen” yang dilukis di dalam tandas-tandas sekolah dan di belakang bas sekolah. Oleh kerana hendak cepat punya kerja, terhasil ”lambar olang lomen sikit-sikit saja” yang aku sendiri pun tak berapa puas hati.

Tadi apabila melihat semula ”lambar olang lomen sikit-sikit saja” itu di Lembah membuatkan aku tersenyum sendiri.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: