Thursday, August 13, 2009

Beef-gut Part 2





Perut Lembu

Paling enak Perut Kitab atau Perut Bulat Muda. Perut Kitab biasanya mak aku tebus saja dengan serai, halia dan garam saja. Kemudiannya dicicah dengan Air Asam. Ada juga Perut Bulat Tua yang rasanya agak pahit.

Ada satu lagi jenis Perut yang mirip Perut Kitab iaitu Perut Bingkai Nyiru atau Perut Bingkai Bidang. Perut Bingkai Nyiru ini paling banyak dijual terutama jenis import-beku.

Manakala Perut Bulat Muda dan Perut Kitab biasanya dari daging segar yang baru disembelih. Perut Bulat Muda menjadi rebutan peniaga-peniaga sate.

Sabtu lepas aku ke Market Daging Taiping. Sudah lama aku tak menjejak kaki ke market ini. Kunjungan aku pada pukul 10 pagi itu hanya menyaksikan Perut Bingkai Nyiru import-beku sahaja yang tinggal, manakala Perut Bulat Muda dan Peut Kitab telah kehabisan seawal pagi.

Antara menu yang yang sering dikaitkan dengan Perut sama ada Perut Kitab, Perut Bulat Muda dan Perut Bingkai Nyiru ialah Sate Perut, Sup Perut (ala Siam), Perut Masak Lemak, Kerabu Perut dan sebagainya.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Keterangan gambar; 1. Sate Perut Bulat Muda, 2. Sup Perut Kitab, 3. Perut Bingkai Nyiru Masak Lemak Cili Api dengan Bilimbing. 4. Perut Kitab Rebus, 5. Perut Bulat Muda Rebus, dan 6. Kerabu Perut Kitab.


No comments: