Wednesday, August 19, 2009

Jambatan Besi Keretapi Karai












Jambatan Besi Keretapi Karai

Suatu hari itu aku sengaja memilih jalan lama Ipoh kembali ke Taiping. Sebelum sampai ke Jambatan Iskandar di Sungai Perak itu aku membelok ke kanan menghala ke Karai.

Tiba-tiba antara ingat dan lupa, aku terkenangkan semasa berumur enam tahun, orangtuaku pernah membawa aku menyeberangi Jambatan Besi Keretapi Karai ini untuk ke Jamuan, iaitu sebuah kampung kecil berseberangan sungai. Di Jamuan ini Datuk sebelah mak aku tinggal. Mak aku tidak beberapa dengan ayahnya kerana orang tua itu mempunyai beberapa isteri lain. Manakala mak aku tinggal dengan emaknya (nenek aku) di Batu Kurau. (Kebetulah Datuk sebelah bapak aku juga banyak isteri!)

Kini sudah ada jambatan baru (gambar-gambar di bawah) dan Jambatan Besi Karai ini sudah tidak beroperasi lagi sebagai landasan keretapi tetapi orang kampung masih menggunakannya untuk menyeberangi jalan.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/







No comments: