Tuesday, March 09, 2010

Golf dan motosikal



Golf dan motosikal

Cukai import buggy golf dimansuhkan dengan serta-merta; itulah kata Pee Em dua hari lepas.

Aku tidak memusuhi permainan golf ini maupun pemainnya. Tetapi gelagat birokrasi pihak-pihak tertentu yang "memuja-muja" permainan atau sukan golf ini dan memandang rendah tehadap motosikal yang merupakan sistem pengangkutan pilihan rakyat marhaen ini memang menjelekan.

Dahulu semasa aku bersama-sama "berjuang" memohon mendapatkan beberapa pengecualian cukai terhadap beberapa barangan kulit untuk peralatan keselamatan menunggang motosikal (jaket, sarung tangan dan kasut but), pihak-pihak tertentu ini dengan sinis mengatakan peralatan keselamatan menunggang itu tidak boleh dikategorikan sebagai barangan sukan. Sedangkan pada masa sama, kasut kulit khas dan sarung tangan kulit khas untuk "pemainan" dan "sukan" golf ini mendapat pengecualian cukai!

(Status terkini aku tidak pasti!)

Mendengarkan berita cukai import buggy golf dimansuhkan dengan serta-merta menbuatkan aku terfikir siapakah yang akan mendapat keuntungan atau manfaatnya.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com

Berita sepenuhnya.

Cukai import buggy golf dimansuhkan
Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 7 Mac - Perdana Menteri hari ini mengumumkan pemansuhan cukai import bagi pembelian baru buggy untuk kegunaan kelab-kelab golf di seluruh negara berkuat kuasa serta-merta.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pemansuhan itu bertujuan membantu pembangunan sukan golf yang semakin diminati pelbagai lapisan masyarakat dengan kelab-kelab golf pada masa sama berupaya meningkatkan lagi kemudahan yang sedia ada.

Selain itu, menurut beliau, langkah itu juga mampu menjana pendapatan negara apabila lebih 200 kelab golf di negara ini berpotensi menjadi destinasi pilihan pelancong asing untuk bermain sukan itu.

"Cuaca negara yang cerah dan panas membolehkan para pemain golf termasuk pelancong luar negara bermain sepanjang tahun, wujudnya lebih 200 kelab di seluruh negara juga menyediakan peluang luas untuk setiap peringkat daripada mereka.

"Sebagai contohnya dalam Kejohanan Golf Terbuka Malaysia Maybank 2010 sejak empat hari lalu telah disiarkan di lebih 60 buah negara di dunia yang mencatatkan jumlah penontonnya melebihi 1.2 bilion, ia dapat meningkatkan lagi reputasi negara di mata dunia," katanya.

Perdana Menteri berucap sempena majlis penyampaian hadiah kepada pemenang kejohanan itu yang diadakan di Kuala Lumpur Golf & Country Club (KLGCC) di sini hari ini.

Pemain muda dari Korea Selatan, Noh Seung-yul muncul juara Terbuka Malaysia yang memasuki edisi ke-49 itu dan membawa pulang hadiah wang tunai AS$333,330 (RM1.3 juta).

Difahamkan apabila pemansuhan cukai import itu dilaksanakan, ia akan mengurangkan hampir separuh daripada harga sebenar sebuah kereta buggy.

Tambah Najib, Persatuan Golf Antarabangsa (PGA) telah mengiktiraf Malaysia sebagai destinasi nombor satu untuk sukan golf di rantau Asia Pasifik.

Sepanjang tahun lalu, beliau berkata, negara telah menerima kehadiran lebih 350,000 pemain golf dari luar negara.

"Tahun ini kita menjangka menerima lebih ramai lagi pelancong dari rantau ini seperti China, Korea Selatan, Jepun dan Australia serta Eropah," ujarnya.

1 comment:

speedrider said...

saya tengok berita semalam sambil maki depan tv. serius.

double standard.