Friday, February 19, 2010

Bila ayah nak kerja kilang semula?


Bila ayah nak kerja kilang semula?

Itulah yang terpacul dari mulut anak jantan aku seorang itu apabila selesai menonton tv siries CSI: Crime Scene Investigation semalam dengan episod teraju utamanya Dr. Raymond Langston (Laurence Fishburne) menggantikan Gil Grissom (William Peterson).

Secara jujur saya lebih mengkagumi ketelitian Grissom, tetapi dua tiga episod kebelakangan ini mula menonjolkan watak Dr. Langston terutama episod minggu lepas menunjukkan beliau menunggang sebuah superbike.

(Fishburne sebelum ini lebih terkenal dengan watak Morpheus dalam filem The Matrix.)

Dalam episod perkenalan di mana Grissom dan pasukannya menyiasat satu kejadian peniruan pembunuhan bersiri yang melibatkan salah seorang seorang pelajar Dr. Langston, saya sudah mengagak Dr. Langston akan menyertai CSI dan mengambil-aleh tempat Grissom.

Dari seorang pakar bedah dan pakar DNA, Dr. Langston menukar karier sebagai Pensyarah di sebuah kolej dan seterusnya mengembangkan kepakarannnya menyelesaikan kes-kes forensik dalam CSI.

Adakah aku seorang pengamal OSH yang menukar karier sebagai Pensyarah di sebuah IPTA akan kembali mengembangkan kebolehan aku menyelesaikan permasalahan-permasalan berkaitan OSH di industri?

Itulah yang ditanya oleh anak jantan aku seorang itu yang mempunyai minat sama menonton siri-siri CSI ini.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

Kalau aku lebih mengkagumi Grissom (kini Dr. Langston), anak jantan aku seorang itu pula meminati Detektif Mac Taylor (Gary Sinise yang terkenal dengan Leftenant Dan dalam Forest Gump) dalam CSI:NY, manakala orang rumah aku seorang itu meminati ke-cool-an Horatio H Caine (David Garuso) dalam CSI:Miami.

No comments: