Tuesday, April 20, 2010

Kuih Cincin dari Sarawak



Kuih Cincin dari Sarawak

Selain dari 10 kg Beras Bario, Kuih Cincin yang sudah siap dimasak ini adalah buah tangan yang dibawa pulang dari Miri. Jenuhlah merasa kawan-kawan anak jantan aku seorang itu di sekolahnya hari ini.

Kuihnya rasa biskut manis. Bentuk cincin? Macam Buku Lima ada le!

Dalam posting Disember tahun lepas, ramai yang memberitahu aku Buah Dabai (gambar di bawah) ini tidak dibenarkan dibawa naik kapal terbang, kehairanan juga aku. Puas bertanyakan orang Miri tetapi rata-ratanya tidak mengetahui larangan ini.

Lupa pula nak bertanyakan kepada pihak berkuasa airport. Tapi rasanya bukan buah yang menjadi larangan, sebaliknya tumbuhan ini malah semua jenis tumbuhan lain memperlukan prosedur yang ketat sebelum dibawa keluar dari sesuatu negeri seperti yang dicatat dalam kenyataan di airport.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/



KUCHING, 25 Nov 2008 (Bernama) -- Bagi pakar makanan di Sarawak, merasai buah Dabai yang kaya berkrim dengan tekstur yang lembut walaupun rasanya sedikit masam, adalah bagai menikmati satu rasa yang mula digemari.

Dikenali sebagai 'zaitun Sibu', buah ini adalah dari pokok asli di Sarawak dan boleh didapati di sepanjang tebing sungai di bahagian Sibu, Kapit dan Sarikei.

Memandangkan buah Dabai berpotensi sebagai buah istimewa, Jabatan Pertanian Sarawak yakin buah berkenaan boleh dipasarkan ke luar negara selepas menemui cara untuk mengekalkan kesegarannya.

Ahli agronomi Pusat Penyelidikan Pertanian Semongok, Lau Cheng Youn berkata, menerusi teknik pembekuan, buah yang mudah busuk itu mampu dikekalkan kesegarannya sehingga tujuh hari dan bertahan sehingga satu tahun apabila ditempatkan dalam simpanan sejuk.

"Kami juga sedang bekerjasama dengan Universiti Putra Malaysia (UPM) di Serdang, Selangor untuk mengkaji nilai khasiat buah zaitun tempatan itu, yang juga berpotensi untuk dijadikan sebagai makanan nutrasutikal dan fungsi kerana ia mengandungi anti-oksidan yang tinggi dan nilai tambah yang lain," katanya kepada Bernama di sini.

PENYELIDIKAN DAN PEMBANGUNAN

Beliau berkata menerusi penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang berterusan, jabatan itu berharap dapat terlibat dalam usaha mengkomersialkan Dabai sebagai buah istimewa Sarawak, yang boleh mencapai harga antara RM16 dan RM24 sekilogram di bandar besar seperti Kuching.

Pada masa sekarang Dabai berharga separuh daripada itu di Sibu dan Kapit.

Dikenali sebagai "Canarium odontophyllum Miq.", populariti Dabai sebagai buah eksotik dan kesihatan di kalangan penduduk tempatan kian meningkat sejak beberapa tahun lepas dengan jabatan menghasilkan resipi untuk piza, nasi goreng, sayur campur, 'maki' (gulungan rumpai laut kering), jeruk dan pemanis mulut dan sos salad berasaskan buah berkenaan.

Sedap dimakan apabila dicicah sedikit garam atau kicap dan gula setelah direndam dengan air suam kira-kira 10 minit, buah berkenaan kini mendapat tempat sebagai sajian pada banyak majlis rasmi yang diadakan di restoran dan hotel terutama bahagian tengah negeri ini.

KACIP KEKERAS

Dengan menggunakan kacip kekeras buah itu boleh dibelah untuk mendapatkan bijinya, yang rasanya juga sedap seperti kacang segar.

Lau berkata, penemuan baru jabatan itu akan menjadikan buah bermusim itu, yang biasanya ada pada akhir tahun seiring dengan musim durian, kini boleh didapati sepanjang tahun untuk kegunaan tempatan serta eksport ke Semenanjung, Brunei Darussalam dan Singapura.

"Memandangkan buah ini mudah rosak, Dabai kebiasaannya kecut dan kering selepas dua hari tetapi kini kita boleh membelinya dalam kuantiti yang banyak daripada tempatan dan membekalkannya ke pasaran semasa pada luar musimnya," katanya.

"Saya tahu sesetengah penduduk Sarawak, yang menghantar kira-kira 30-40 kg Dabai kepada rakan mereka di China dan Korea," katanya dan menambah bahawa jabatan itu akan meneruskan R&D untuk memperbaiki teknik berdaya komersial untuk menarik pasaran luar negara.

Setakat ini pusat penyelidikan berkenaan, yang memulakan himpunan koleksi 'germaplasma' dan kerja-kerja pemilihan yang pelbagai untuk mengenal pasti pokok Dabai yang mempunyai kualiti buah yang terbaik sejak 1980-an, telah menghasilkan dua klon istimewa, yang dinamai 'Laja' dan 'Lulong', untuk penanaman secara komersial.

"Ia adalah satu tugas yang rumit kerana untuk membiakkan pokok Dabai adalah amat sukar. Ia melibatkan banyak lawatan mencabar ke ladang di kawasan pedalaman di mana buah-buahan itu ditanam," katanya.

Klon pokok berkenaan mula berbuah selepas lima tahun ditanam, dengan hasil pertama kira-kira 10 kg setiap pokok. Ia kemudian meningkat sehingga antara 80 kg dan 100 kg setiap pokok selepas ia mencapai usia 10 tahun.

Baru-baru ini, pelawat ke Agro Fest Sarawak 2008 di Stadium Tertutup Negeri berpeluang merasai buah Dabai yang dipamerkan di gerai jabatan berkenaan.

-- BERNAMA

9 comments:

anjang said...

menarik ni, something new for me

lukmanw@gmail.com said...

Anjang

Jauh perjalanan, luas pengalaman dan banyak makanan ;-)

Lukmanw

padukakerol said...

ada jual kat semenanjung ke?

lukmanw@gmail.com said...

Salam Khairul

Menurut seorg kenalan, kuih Cincin ni ada dijual di beberapa Pasar Malam di KL.

So far di Pasar Malam Bangi dan Jln TAR, saya tak jumpa lagi.

Lukman

Anonymous said...

Mana ada jual di Miri? Saya sedang cari Kuih Cincin ni...

lukmanw@gmail.com said...

Di Miri atau di sini?

Di Miri, banyak ada di e-mart.

Unknown said...

mohon izin tuan blog ini utk saya promote kuih cincin dan blog saya:
shikputeyy.blogspot.com.

peminat kuih cincin boleh contact saya terus di 0193888395 - puan shikin.

Harga promosi:

RM12.00 / pek (25 pcs)



* Penghantaran percuma di sekitar Kuala Lumpur, Shah Alam, Petaling Jaya.

* Luar kawasan = harga kuih + courier

TQ

lukmanw@gmail.com said...

Pn Shikin

Belacan Bintulu tak ada ke?

EEEeeeeeer said...

Sy mau beli kuih cincin...ade sape2 yg mnjualnya?