Wednesday, April 16, 2008

Jangan lupa tarikh 1 Mei


Jangan lupa tarikh 1 Mei

April mula menganjak ke penghujung. Tiba-tiba kerinduan bertaut kepada kilang terakhir aku bekerja iaitu Tasek Corporation Berhad atau lebih dikenali sebagai Tasek Cement..

Rinduku untuk menghidu bau debu arang (Coal Dust) yang dibakar dalam dapur khas bersuhu 1800 darjah C di mana kalau bubuh kereta kebalpun boleh cair.

Rinduku untuk berada di tingkat bangunan paling tinggi 130 meter iaitu paling tertinggi di Bandar Ipoh. Mulanya gayat amat sangat tapi kelamaan ianya menjadi gelanggang permainan aku.

Rinduku kepada pekerja-pekerja asing; Nepal-sekuriti, India-general worker, Bangla-housekeeping, Neng Indon-office maid (ini tak boleh rindu lama-lama!) .

Rinduku kepada operator kilang yang rata-ratanya berkhidmat lebih 20 tahun.

Tapi kerinduanku memuncak apabila menjelang bulan Mei. Setiap tahun pada 1 Mei, ahli kesatuan (Union) akan bersama-sama pihak pengurusan akan membuat lawatan amal ke beberapa buah Rumah Orang Tua dan Rumah Kebajikan sekitar Ipoh.

Pihak atasan Union yang secara umumnya diketahui sentiasa tidak bersependapat dengan pihak pengurusan kilang akan berganding bahu dalam acara tahunan lawatan amal ini.

Kini aku telah meninggalkan industri tetapi hubungannya masih erat di mana sering dijemput untuk rundingan yang berkaitan dengan keselamatan (safety) dan juga aktiviti motorsport.

Mujurlah kerinduanku pada tarikh keramat 1 Mei ini terubat juga apabila aku akan mengikuti Lawatan Amal Warga Kilang ke beberapa rumah insan yang tidak bernasib baik di sekitar Kulim dan Baling.

Aku memilih mengikuti Lawatan Amal bermakna aku terpaksa menolak jemputan sebuah Kelab 4x4 Selangor yang meminta aku menjadi jurupandu arah dan pengajar mereka ke Hutan Belum dari 1 hingga 4 Mei 2008.

Semoga kerinduanku terubat pada 1 Mei 2008 ini.

lukmanw@gmail.com
http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/

No comments: